tisdag 22 januari 2008

här sitter jag och surfar på www.bibeln.se.
hittade en så himla skojig beskrivning av salomons tjej:

[Han] Dina tänder är som en flock tackor
som stiger ur badet för att klippas,
alla har tvillingar,
ingen är utan lamm.

Som ett klarrött band är dina läppar,
din mun är ljuvlig.
Som ett kluvet granatäpple
skimrar din tinning bakom slöjan.

Som Davids torn är din hals
med rader av stenar,
där tusen sköldar hänger
och kämparnas alla koger.

Dina bröst är som två hjortkalvar,
som gasellens tvillingkid,
betande bland liljor.

Tills vinden vaknar
och skuggorna flyr
vill jag besöka myrraberget,
välluktens kulle....

....[Hon] Jag besvär er, Jerusalems döttrar:
om ni finner min vän,
tala om för honom
att jag är sjuk av kärlek!

[Kör] Vad skiljer din vän från andra,
du skönaste bland kvinnor,
vad skiljer din vän från andra,
vad får dig att besvärja oss så?

[Hon] Min vän är röd och glänsande,
ypperst bland tiotusen...

jag undrar om han hade velat att någon annan rad skulle få inleda hennes beskrivning av honom. men det kanske inte är något fel på att vara röd och glänsande, vad vet jag...

Inga kommentarer: