onsdag 26 december 2007

årets jul har varit den bästa sedan jag var liten och kunde vältra mig i klappar större än mig själv. på julafton åkte jag och knäcke upp till mormor och morfar medan mami och papi va i hjo och firade med mina fastrar och farbröder. när de va klara där kom också de upp till daggkåpan och det var dags för stora julbordet. när vi ätit och druckit kaffe, delat julklappar och umgåtts kom tova och hämtade mig och det bar av mot tidaholm för julfirande med henne och isak. hon hade gjort det så fint med juliga grejer och köpt julmat. som grädden på moset fick jag världens finaste julklapp! på kvällen lekte vi med tomtebloss, hamrade nötter, griljerade skinka och åt en herrans massa knäck. jag älskar att vara vuxen och få fira jul med de man vill och inte bara med de man måste! igår började vi dagen med ett romantiskt bubbelbad med tända ljus och beethoven. sedan åt vi julmat, gjorde oss vackra och tog bussen in till skövde och åkte upp till greger för kalas. där fanns många fina och fantastiska människor. i år hade vi bestämt oss för att dansa när vi gick ut och därför föll valet på bogrens. även om jag hade jävligt roligt med de jag var där med så kanske stället inte är någon höjdare. det va paljetter, spyor, avbrutna stilettklackar och svettiga karlar. det va också slagsmål, trängsel, för korta/tajta/genomskinliga kläder och dålig musik. men vafan. man har inte roligare vad man gör sig! det va en lyckad kväll och jag har fantastiska människor i mitt liv!


jag hjälpte mormor i köket.

till exempel fick jag ensam ansvara för garneringen av krustaderna. det ni!

jul hos tova

att göra en juleskinka:

1. klipp och fixa

2. lägg på griljeringen

3. ställ in i ugn

4. sätt dig bredvid och håll vakt

5. passa på att leka med eventuell hund

6. passa även på att knäcka eventuella nötter. tips: lägg ej pengar på nötknäppare, det går bra med hammare och skruv.

7. garnera den färdiga skinkan med nejlikor. om du har en liten skinka kan du till exempel förkorta och skriva G J. gärna så otydligt som möjligt så att man får gissa sig till...

8. när skinkan är klar kan du göra salut genom att tända ett tomtebloss.


världens finaste julklapp!


bogrens va ungefär såhär.

1 kommentar:

Anonym sa...

oh, vad fint det är. med som en instruktionsbok. jag älskar instruktionsböcker.